Peninsular Maleisie - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Koen Put - WaarBenJij.nu Peninsular Maleisie - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Koen Put - WaarBenJij.nu

Peninsular Maleisie

Door: Koen Van de Put

Blijf op de hoogte en volg Koen

02 Mei 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hee allemaal,

Ik ben alweer terug in Kuala Lumpur voor mijn vlucht naar Bangkok. Mijn tijd in Maleisie zit erop en ik heb nog een maand te gaan. Ik heb genoten van mijn tijd in Peninsular Maleisie, oftewel het vaste land van Maleisie.

Ik was begonnen in Kuala Lumpur. Daar had ik Amber uitgezwaaid en toen was ik alleen. Dat was zeker de eerste dag wel raar en een beetje vervelend, maar het wende snel. De tweede dag in Kuala Lumpur ben ik een lopende stadstoer gaan doen. Ik had de KL-tower gezien en uiteraard de Petronas Twin Towers. Dat was een indrukwekkend gebouw en ik ben ook bovenin het gebouw geweest. Het gebouw was een tijd het hoogste gebouw in de wereld, maar dat is het nu niet meer. Bovenin had je een mooi uitzicht op de stad. Je ziet dan dat er naast het centrum met een hele hoop hoge gebouwen, ook nog plaatsen zijn waar het minder druk is.
Na de Twin Towers ben ik richting de nationale moskee gelopen. Dat was best een mooi gebouw, maar ik was niet echt onder de indruk. Ik besloot door te lopen naar het birdpark en stuitte op een planetarium. Ik besloot daar een kijkje te nemen en ik had daar een zeer interessante film gezien over het ontstaan van sterren. Dit was erg leuk en omdat ik alleen was had ik de vrijheid om naar binnen te gaan. Die vrijheid is wel heel erg fijn! Daarna ook nog naar het birdpark gegaan. Daar waren veel verschillende vogels en het pronkstuk was de hornbil. Dat vind ik ook een erg mooie vogel. Helaas begon het tijdens mijn bezoek aan het birdpark te regenen en besloot ik naar huis te gaan. Ik had wel alles in het birdpark gezien. Ik kon geen taxi regelen en besloot gewoon te gaan lopen. Dat was immers mijn oorspronkelijke plan. Het begon steeds harder te regenen en al snel was ik nat tot op het bot. Natuurlijk was ik mijn regenjack vergeten, dus ook al mijn spullen waren nat. Ik de tropische stortbui raakte ik verdwaald en belandde uiteindelijk bij een metrostation. Daar pakte ik de metro terug naar het hostel. Eind goed al goed!
De volgende dag was ik naar de Batu Caves gegaan. Een bedevaartplaats voor Boedhisten. Het was een mooie bedevaartplaats gelegen in een grot. Je had daar veel staligmieten en staligtieten. Je kon er ook een grottentoer doen in het donker en dat leek me wel leuk. De toer was heel interessant en ook bedoelt voor het behoud van de grot en zijn dieren. Er leefde namelijk veel verschillende dieren in de grot. Ik had me wel vermaakt. Vervolgens ging ik terug en vond ik het wel weer mooi geweest in Kuala Lumpur. Niet echt mijn stad.

Melaka was de volgende bestemming en dat was een heel leuk bruisend stadje. Ook was er een stukje Nederlandse geschiedenis te vinden en het oudste Nederlandse gebouw in Azie, het Stadhuys was daar te vinden. Erg leuk om te zien. Ik had daar ook een rivercruise gedaan, maar daar was niet veel aan. Gelukkig was het maritiem museum wel erg interessant. Melaka heeft namelijk een rijke geschiedenis en is door verscheidene landen bezet geweest. Het hostel in Melaka was ook erg gezellig en na drie nachten ging ik met een aantal studenten uit Kuala Lumpur terug naar Kuala Lumpur. Ze hadden mij een slaapplaats aangeboden, die ik uiteraard niet afsloeg.

Na de nacht in Kuala Lumpur ging ik naar de Taman Negera. Dat is een natuurpark. Eerst moest ik overnachten in Jerantut en dat was echt een gat. Niets te beleven. De volgende dag ging ik naar de Taman Negera per boot. Dat vaart duurde drie uur over een mooie rivier. Tijdens de vaart zag je verschillende waterbuffels, wat hele leuke beesten zijn om te zien. Aangekomen bleek het een hele toeristische bedoeling te zijn en dat was ook te zien aan de prijzen van de activiteiten. Je kon er activiteiten doen als een rapid shooting of een jungle trek. Ik had al een jungle trek gedaan en de andere activiteiten spraken me niet echt aan. Ik besloot de rapid shooting te doen. Dat was met een bootje door wild water varen en je wordt heel erg nat. Best leuk. Gelukkig kon je er wel goedkoop overnachten en na een nacht ben ik weer gegaan. Mijn volgende bestemming was Kuala Terengganu.

Na een hele dag reizen met de bus kwam ik aan in Kuala Terengganu. Daar kwam ik in een hostel wat heel gezellig zou moeten zijn volgens verscheidene mensen die ik had gesproken, maar dat was het niet. Ik was een van de weinige in het hostel. Dat was wel een beetje een tegenvaller en ik voelde me ook best alleen daar. Vooral in de avonden verveel je je dan. Desalniettemin heb ik overdag toch leuke dingen gedaan. De eerste dag ben ik naar de kristal mosquee gegaan. Dat is een moskee gemaakt van glas en dat is een erg indrukwekkend gebouw. Het heeft kristallen op de minaretten, vandaar de naam kristal mosquee. Naast de moskee lag het Islamic Heritage Park. Een park met 22 replica's van bekende islamitische gebouwen. Zo waren er replica's van de Taj Mahal en het Al-Haram. Erg leuk om al die gebouwen in het klein te zien.
De dag daarna ben ik naar de floating mosquee gegaan. Een moskee die lijkt te drijven op het water. Ik vond het niet echt indrukwekkend, maar gelukkig lag het aan het strand. Ik besloot een strandwandeling te maken en dat was wel erg lekker en ontspannend om te doen. Daarna ben ik ergens gaan eten en vroegen twee vrouwen naar mijn naam in het Maleis en voor het eerst kon ik spontaan antwoord geven op een vraag in het Maleis. Ze waren onder de indruk van mijn Bahasa Malay, de maleise taal. Dat was erg leuk om te ervaren. Ik was eindelijk goed in een taal ;)

De dag daarna ben ik na Langkawi gegaan. Langkawi is het grootste van de 99 eilanden van de staat Kedah. Daar had ik gelukkig een heel gezellig hostel en daar had ik ook wel behoefte naar. We zijn met een aantal mensen van het hostel naar een afgelegen strand gegaan, wat erg mooi was. Vanaf het strand kon je al een eiland zien dat tot Thailand behoord, dus het ligt heel dicht bij de grens. Ik ben daar ook naar de underwater world gegaan en daar kwam ik tijdens voedertijd. Dat was leuk om te zien. Ik heb ook een island hopping gedaan. Dan ga je naar drie verschillende eilanden, maar het enige interassante eiland was het eiland met de adelaars. Er waren daar heel veel adelaars die aan het vissen waren. Dat was wel echt vet om zien. Ook had ik nog een dag een scooter gehuurd om het eiland te verkennen. Een scooter is leuk, maar ik mistte het fietsen in Nederland. Je kon er een fietstoer boeken en dat had ik ook gedaan. Ik en een oudere aardige man waren de enige deelnemers en samen met de gids begonnen we te fietsen door de rijstvelden en de kleine dorpjes. Je kwam op plaatsen waar je anders nooit zou komen en we stopte regelmatig voor interassante feiten of voor het proeven van lokale vruchten. Dat was echt heel leuk en de gids was erg vriendelijk en wist een hele hoop te vertellen. Al tijdens de fietstoer voelde ik me niet helemaal lekker en na de toer nog steeds niet. Het moest een keer gebeuren en ik was inderdaad ziek. In de middag had ik nog lichte verhoging, maar in de avond had ik bijna 39 graden koorts. De dag daarna zou ik eigenlijk naar Penang gaan, maar besloot niet te gaan en eerst uit te zieken. Na nog een hele dag op bed te hebben gelegen was het ergste voorbij. De dag daarna heb ik een stranddag gehouden en ben ik nog met de eigenaar van het hostel en nog een andere gast naar een afgelegen riviertje geweest om een verfrissende duik te nemen. De dag daarna waren alle klachten weg, maar het was te kort dag om naar Penang te gaan. Ik bleef nog een paar dagen op Langkawi en dat gaf de gelegenheid om naar de kabelbaan te gaan die de dag ervoor pas weer geopend was. Elk nadeel heeft z'n voordeel! Met de kabelbaan ging je naar het op een na hoogste punt van het eiland. Het uitzicht op de top van de berg was schitterend. Je kon bijna het hele eiland zien en alle andere kleine eilandjes rondom Langkawi. Daarna was ik nog naar een waterval in de buurt van de kabelbaan gegaan en dat was ook heel mooi. Een mooie afsluiting van mijn reis door Maleisie!

Vervolgens terug naar Kuala Lumpur voor de vlucht naar nog een maand genieten in Thailand.

  • 02 Mei 2013 - 19:41

    Margreet:

    Hee koen,

    Je krijgt nog een talenknobbel met dat Maleis!
    Nu nog het Thais onder de knie krijgen...
    Weer een leuk verslag, sportieve avonturen beleefd en mooie plekken gezien!
    Veel plezier in Thailand en groetjes aan Natascha,

    wat je gemist hebt op 30 april: mooie galajurken, een prinsesje dat met haar knie over de armleuning van de stoel ging hangen, zon, veel bier en oranje Jumbobollen, een vader de ziek werd (niet van die bollen), een koning die dj Armin van Buuren begroette buiten het protocol en heeeeel veel oranje...

    knuffel, margreet

  • 02 Mei 2013 - 20:09

    Dirk Van De Put:

    Ha die Koen, het is een echte wereldreiziger. Ik ben er jaloers op en had daar ook wel willen zijn.
    Geniet ervan jongen.
    groetjes papa

  • 02 Mei 2013 - 22:33

    Berna:

    Hi Koen, weer een boel nieuwe belevenissen die niemand je af kan nemen. Geweldig wat je allemaal beleeft en ervaart. Een schat aan nieuwe indrukken en belevenissen! Veel plezier in Thailand, geniet ervan!!!!! Toi toi toi en een knuffel van Berna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koen

Hee allemaal, Ik ga aankomende maandag op reis en ga dan de eerste 2 maanden gezellig met Amber naar Borneo toe. Daarna ga ik de rest van Maleisië nog bekijken en ga ik ook nog een maand naar Thailand. Met deze site kunnen jullie ook een beetje meegenieten :D

Actief sinds 30 Jan. 2013
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 6416

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 05 Juni 2013

4 maanden genieten

Landen bezocht: