Laatste maand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Koen Put - WaarBenJij.nu Laatste maand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Koen Put - WaarBenJij.nu

Laatste maand

Door: Koen Van de Put

Blijf op de hoogte en volg Koen

04 Juni 2013 | Thailand, Bangkok

Hee allemaal,

Het is alweer mijn laatste dag van mijn avontuur van in totaal vier maanden. Vanavond heb ik om kwart over elf het vliegtuig naar huis en ik zal op 5 juni in de morgen aankomen op schiphol. Nu dus nog even snel mijn laatste bolg schrijven over Thailand.

Ik kwam aan in Bangkok en ik ben toen met de bus en de trein en de tuk-tuk op mijn verblijf plaats aangekomen. De bus was nog geen vijf minuten aan het rijden en toen stond hij al in de file. De buschaffeur had volgens mij veel vrienden of veel irritaties, want hij kon nog geen minuut zijn handen van de claxon afhouden. Dit was overigens wel meteen het meest extreem in de hele maand Thailand. Ook de tuk-tuk was een aparte ervaring. Dit voertuig is uiterst behendig, wat ik niet had verwacht en slalomt zich door de verkeersdrukte. Wel leuk om een keer mee te maken. Mijn verblijfplaats was in de buurt van de Khao San. Dat is een hele bekende toeristische straat van Bangkok waar in mijn idee alleen maar gefeest werd. Mijn eerste verblijf in Bangkok was in een zijstraat van de Khao San en daar kon je de gezelligheid goed horen. Ook was het niet echt een schoon hostel en probeerde een ladyboy me nog te versieren ook. Mijn volgende verblijfplaats in Bangkok was een stuk beter!

In Bangkok ben ik rond gaan lopen en heb ik de bekendste tempels gezien, zoals de Wat Prha Keo, de Wat Pho en de Wat Arun. 'Wat' betekent tempel in het thais. De Wat Prha Keo was gevestigd in het Grand Palace en daar waren heel veel toeristen en er was heel veel poespas. Het was wel mooi om te zien, maar toch blinkte het iets te veel naar mijn smaak. Dat doen heel veel tempels trouwens, dus dat is dikke pech voor mij.
Daarna ben ik naar Wat Pho gegaan die ernaast lag en dit was al een stuk minder toeristisch en daar kon je al meer rust vinden die een tempel zou moeten uitstralen. In de Wat Pho was de grootste liggende Boedha van de wereld gevestigd en hij was inderdaad ook immens. Op zijn voeten stonden nog afbeeldingen gegraveerd en dat was erg mooi.
Ik had het beste voor het laatst bewaard. De Wat Arun was een oude tempel, waar ik de rivier voor moest oversteken. Het was een puntige tempel waar je naar boven kon lopen met de trap. De eerste trap vond ik al heel erg steil en toen bleek dat de tweede trap nog steiler was. Vanaf de bovenste verdieping op de tempel had je een heel mooi uitzicht over Bangkok. Vervolgens moest ik de trappen weer af en dat bleek nog akeliger te zijn dan de trappen op te gaan.
De volgende dag stond er een fietstoer op het programma, want wat voor Nederlander zou ik zijn als ik niet ging fietsen met het fietsbedrijf Co van Kessel. Tachtig procent van de mensen die deze fietstoer doen zijn dan ook nederlands, maar wonderbaarlijk genoeg was ik zelfs de enige europeese deelnemer. We fietste met een groep door de smalle straatjes van Chinatown en gingen vervolgens op de boot. Chinatown was wel duidelijk een minder ontwikkelde wijk, maar absoluut geen sloppenwijk. Met de fiets gingen we op de boot en die bracht ons uit de drukte van de stad waar we gingen fietsen op kleine smalle wegen in de natuur en tussen de rijstvelden. Dat was erg leuk en mooi en geeft het een ander beeld van Bangkok weer. Vervolgens weer met de boot naar de stad en terug naar het startpunt.

De volgende bestemming was Sukothai. Dat is de voormalige hoofdstad en heeft een heel erg mooi en indrukwekkend centrum. Ik zat daar in een aangenaam hostel en daar kon je gratis een fiets huren. Ik besloot dus een lekker dagje te gaan fietsen naar en door het centrum van het oude Sukothai. Om daar te komen moest ik al 14 km fietsen en ik heb daar een hele dag rondgefietst. De oude vervallen gebouwen, die in oude steil waren gerestaureerd, gaven een goede indruk van het vroegere Thailand en ik denk dat dit het mooiste was wat ik heb gezien in Thailand. Het was erg indrukwekkend!

Daarna ging ik verder naar het noorden naar Chiang Mai, waar ik alleen maar enthousiaste verhalen over had gehoord. Toen ik aankwam viel het me echter tegen, want ik had me een veel oudere stad voorgesteld, maar het had al veel van zijn oude charme verloren. Het was al een moderne stad. Niettemin was het wel een gezellige stad en was er elke avond een nachtmarkt. De zondagmarkt was immens en echt heel erg gezellig en sfeervol. Dat gaf het beeld weer dat ik verwacht had bij Chiang Mai.
De dag na aankomst heb ik een dag met olifanten doorgebracht. Ik had wel het idee dat de olifanten hier goed behandeld werden, maar zeker ben je daar nooit van. In de morgen leerden we hoe we ze moesten bereiden en hoe we de olifanten instructies moesten geven in het thais. We moesten ook nog even schoonmaken en het eten van de vrachtwagen afhalen, want dat hoort er natuurlijk ook bij. Na de lunch gingen we dan echt een ritje maken. De olifant waar ik op zat luisterde totaal niet naar mij, maar alleen naar de begeleider die meeliep. Daarna mochten we de olifanten wassen en gingen we met ze zwemmen. Dat was wel een leuke ervaring en het is heel leuk om een dag intensief met olifanten bezig te zijn.
De dag daarna heb ik een beetje door de stad gelopen en een paar tempels gezien. Een van de tempels was de Wat Prha Suthep en hoewel de tempel zelf niet bezonder was, was het uitzicht op de stad erg mooi. De mooiste tempel die ik die dag gezien had was de Chedi Luang in het centrum van de stad. Deze tempels was nog een van de weinige traditionele gebouwen in Chiang Mai.
Die avond ben ik met een groep naar een Thaibox wedstrijd gegaan, maar het niveau van de deelnemers was in mijn ogen niet echt hoog. Dat maakte dat het leek alsof de deelnemers meer de intentie hadden om de ander te bezeren, dan om de wedstrijd te winnen en echt te gaan voor de sport. Ook waren de clubs erom overladen met prostituees en ladyboys. Het was apart om te zien en mee te maken, maar ik vond het eigenlijk maar niks. Daarna hebben we nog gezellig wat gedronken met iedereen en had ik toch een geslaagde avond gehad.
Mijn laatste dag in Chiang Mai heb ik een kookcursus gedaan. Dat was een hele dag verschillende gerechten maken. Dat deden we iets buiten Chiang Mai op een boerderij. Het was heel leuk om verschillende Thaise gerechten te maken, maar het leukste was natuurlijk om ze naderhand zelf op te eten!

Vervolgens ben ik naar Pai geweest. Dat is een plaatsje ten noorden van Chiang Mai en in de plaats zelf is vrij weinig te beleven. In de omgeving was er wel het een en ander te zien en dus had ik met nog drie ander reizigers scooters gehuurd en waren we in de omgeving rond gaan rijden. We waren naar een waterval, een canyon en een memorial brigde gereden. Samen hadden we een gezellige dag en hadden we leuke dingen gezien.

Ik bleef maar een dag in Pai, want ik wilde ook nog naar de mindful farm. Dat is een boerderij waar je kan verblijven en het was een tip van een andere reiziger. Daar ben ik naartoe gegaan en de boerderij lag in een hele mooie omgeving. De eigenaar is een voormalig boedhistisch monnik en alles op de boerderij was dus mindful. Op de boerderij waren er gemiddeld rond de tien personen en er was een vast programma voor de dag. Je staat op rond half 7 en dan ga je met zijn alle het ontbijt bereiden. Het ontbijt wordt genuttigd in stilte. Daarna ga je op de boerderij werken. Zelf heb ik meegeholpen aan een akker omploegen en het planten van bomen. Na een dag de ploegen had ik tien bladeren op mijn handen. Wat ben ik toch ook een watje. Ook heb ik meegeholpen aan de bereiding van maaltijden. We hadden veel verschillende dingen gemaakt als brood, rijstsoep en tamerindejam en het was altijd vegetarisch en heerlijk vers. Dan is er lunch en na de lunch heb je rust. Om half 4 werk je dan ook nog een uur. Het diner is rond 5 uur half 6 en daarna heb je nog even tijd voor jezelf. Om half 8 had je dan een gezamelijke meditatie van een half uur. Dat was echt heel leuk om te doen. Ik vond het wel lastig om het elke dag te doen en het doel was om aan niets te denken. Dat is bij mij niet gelukt, maar ik kon wel een keer me volledig op mijn ademhaling concentreren. Dat vond ik ook al een hele prestatie. Naderhand vertelde de eigenaar soms nog een verhaal en daarna was het tijd om naar bed te gaan. Ik ben daar bijna een week geweest en ik vond het erg leuk om daar te zijn en dichterbij de natuur te staan.

Daarna ging ik met de nachttrein terug naar Bangkok. Als je door de buitenwijken van Bangkok kwam, zag je de echte sloppenwijken. In Bangkok had ik afgesproken met Ruby en Natascha.
Twee vrienden van de middelbare school die aankwamen in Thailand. Met ons drieen hadden we een appartementje geregeld in Hua Hin. Dat is een kust plaats en daar konden we een weekje lekker luieren. Er was in de plaats en in de omgeving ook weinig te doen en het stond dan ook bekend als een populaire plaats voor gepensioneerden. Wij hadden ons daaraan aangepast en hebben naast terrassen en een beetje op het strand liggen niet veel meer gedaan. We hadden ook een privezwembad waar we ook de nodige tijd hebben doorgebracht. Lekker om een weekje bij te komen van al het reizen.

Daarna heb ik nog een paar dagen in Bangkok doorgebracht. Ik ben nog naar de floating market geweest en dat was leuk, maar niet echt bijzonder. Verder heb ik nog wat geshopt en toen was mijn tijd in Thailand alweer voorbij. Ik had een vlucht naar Kuala Lumpur en die was prima verlopen. Ik heb nog twee nachten in Kuala Lumpur geslapen en dadelijk heb ik mijn vlucht naar huis. Gisteravond ben ik nog gaan kijken naar de verlichte Twin Towers en dat was een mooi einde van mijn reis.

Ik kijk er heel erg naar uit om jullie weer te zien en tot snel!!!

• 04 Juni 2013 - 13:57

Monique:

Hoi Koen,

Nou dat is nog een hele drukke tijd geweest nadat Amber naar huis was. Je hebt veel mooie, leuke dingen meegemaakt en gedaan. Goede reis en welkom thuis.