Camp Tinangol - Reisverslag uit Kudat, Maleisië van Koen Put - WaarBenJij.nu Camp Tinangol - Reisverslag uit Kudat, Maleisië van Koen Put - WaarBenJij.nu

Camp Tinangol

Door: Koen Van de Put

Blijf op de hoogte en volg Koen

18 Februari 2013 | Maleisië, Kudat

Ik ben afgelopen week in Tinangol geweest en dat is een klein dorpje in het noorden van Sabah in de buurt van Kudat. Voordat we daar heen gingen hadden we nog een dag in Kota Kinabalu. Die dag zijn we naar een eilandje geweest met een strand en daarna hebben we nog het museum van Sabah, een chinese tempel en een moskee bezocht.

De volgende morgen zijn we naar Tinangol gegaan. De busreis duurde 3 uur en het was hier en daar een vrij hobbelig ritje. Gelukkig zijn we niet gekantelt en kwamen we altijd boven op de heuvels aan, hoewel dat soms wel in de 1e versnelling gebeurde! We kwamen wel langs mooie stukken natuur en natuurlijk ook langs palmolieplantages. Ook zag je stukken waar veel bomen gekapt waren. Ook ervaar je de verschillen die je in minder ontwikkelde landen toch altijd ervaart, het verschil tussen rijk en arm. Zo reden we door een dorp en aan de ene kant stonden luxe hotels en aan de andere kant van de weg lag een sloppe wijk. Het enige wat de twee gebieden scheidde was de weg waar we reden.

Toen we aankwamen op het kamp kregen we een welkomsdrankje. Het was een soort kokosnoot, maar het smaakte lekkerder. Daarna kregen we een ketting om. Dat vond ik een mooi gebaar. Vervolgens kregen we een rondleiding door het kamp en konden we onze spullen uitpakken.Douchen deed je met een emmer en dat was een hele leuke ervaring. De campmanager heette Rameaseh en hij deed er alles aan om het je zo aangenaam mogelijk te maken. De avond van aankomst gingen we naar het dorp, wat ongeveer een half uur lopen was vanaf het kamp. Daar hebben we gevoetbalt met de lokale bevolking en hebben we de werkplaats gezien. Later op de avond kregen we een traditionele dans te zien, die we vervolgens met veel moeite na moesten doen.

De dag daarna zijn we gaan vissen in het meertje bij het kamp en toen heb ik 7 vissen gevangen, die we twee dagen later zelf op mochten eten Verder hielden we ons bezig met kaartspellen. Vooral als het regende hebben we veel gekaart. Als het regent dan regent het ook echt hard. Het is immers regenseizoen, maar gelukkig wel de laatste periode van het regenseizoen, dus het valt nog wel mee met de neerslag.

Toen was het maandag en begonnen we met het werken aan de kinderopvang. In het begin is het een beetje zoeken maar je krijgt het werken als bouwvakker naarmate je bezig bent steeds beter onder de knie. We moesten bijvoorbeeld stukken hout op maat zagen en beton mixen. Met de groep waren we bezig met het bouwen van een betonnen muur en daarvoor hebben we de fundering gemaakt zodat het cement niet in elkaar zakt als we het gaan gebruiken. Deze week wordt de muur afgemaakt, maar dat moet ik helaas missen door de dukcursus die ik nu volg. Als je intensief bezig bent is het best wel zwaar en zweet je echt belachelijk veel, maar soms is er te weinig materiaal en dan ligt het werk een tijdje stil. Dat is vervelend, want je wil wel iets bereiken. Als je dan na de wandeling weer terug bent op het kamp verlang je naar de 'douche', oftewel de emmer over je hoofd.

Afgelopen donderdag was iemand van de groep jarig en dat hebben we gevierd. We hadden balonnen gekocht en nog een paar flut cadeautjes. Het was een zeer gezellige dag. De avond daarna hebben we een night walk gehad. Dat houdt in dat we in de avond een stukje het bos in gingen. We waren nog geen 2 meter het bos in of we hadden een heuvel met een percentage van ruim 40% wat best een leuk klimmetje was. Niet heel veel later gingen we met dezelfde steilheid weer naar beneden. We hebben helaas niet veel gezien, maar het was toch leuk om te doen. Op de vrijdagochtend zijn we in het dorp een armbandje gaan maken met naald, draad en kraaltjes. In de middag zijn we verder gegaan met het project.

Zaterdag zijn we weer naar Kota Kinabalu gegaan voor een vrij weekend en vandaag(maandag) ben ik en nog vier andere van de groep begonnen met de duikcursus. Vandaag was het alleen theorie dus dat was niet echt interessant, maar wel noodzakelijk. Morgen gaan we dan echt voor het eerst het water in. Eerst gaan we in ondiep water de vaardigheden oefenen en daarna gaan we een echte duik maken, maar ik weet niet zeker of de echte duik morgen al is. De andere helft van de groep is teruggegaan naar het kamp en gaat verder met het gewone programma. Wij vertrekken vrijdagochtend richting Tinangol waar we dan nog 2 dagen zijn.

PS: De foto's komen ook ergens deze week

• 18 Februari 2013 - 11:38

Margreet:

heey koen, wat een belevenissen!! Geweldig, hoor en vooral dat armbandje maken....ijverig bezig!!
    Ik geloof direct dat je na een dag hard werken wel naár de douche verlangt. Dirk en ik hebben juist gesport en gaan nu onder een 'echte... Benieuwd naar de duikervaringen en foto's. 'k Heb van Linde gehoord dat je deze week nog zou bellen...Gisteren via hotmail een bericht gestuurd, maar al gehoord dat je dat niet kan ontvangen...dus dan later maar per telefoon. liefs van ons en groetjes aan Amber, Dirk en Margreet

• 19 Februari 2013 - 19:18

Berna:

Hè Koen wat een geweldige belevenissen. Ik zie het voor me in de bus met een slakke gangetje vooruit. Ben benieuwd naar je duikervaringen.....toi toi toi PS was het visje lekker?

• 20 Februari 2013 - 13:33

Romke En Therese:

Hoi Koen,
    Nou, je beleeft heel wat. Spannend, afwisselend en leuk. Ervaring als bouwvakker is altijd handig en de emmer als douche kom je misschien nog wel meer deze periode tegen.
    Kun je genieten van het feit dat het tijdelijk is en er ergens weer een warme douche op je wacht.
    Heel veel plezier met de duikcursus. We hebben ondertussen ook al foto's via Margreet bewonderd. We kijken uit naar een volgend bericht.
    Groetjes, Romke en Therese

• 21 Februari 2013 - 10:06

Koen Van De Put:

Hee allemaal,
    Ik heb net mijn laatste dag van de duikcursus erop zitten en ben nu dus een duiker! Bij de laatste duik heb ik erg veel kunnen zien. Zo heb ik een schildpad en een zwaardvis gezien. De vis die ik gevangen had was lekker Berna.
    Ik hoop dat het met de foto's nog lukt maar op deze computer gaat dat in ieder geval niet lukken.
    Groeten Koen

• 24 Februari 2013 - 15:48

Theo En Wil:

Hoi Koen.

Gefeliciteerd met je duikdiploma en wachten v0l spanning je foto's af.
    Via Margreet hebben we al wat foto's kunnen bewonderen.
    Succes en tot het volgende bericht.

• 24 Februari 2013 - 16:18

Gerard En Reggie:

hoi Koen! Bedankt voor je bericht! We sluiten ons bij de familie aan en doen je de groeten uit een sneeuwwit Holland!! Wat dat betreft mis je niet zoveel....laat de lente maar komen!
    Geniet van alles en tot 'n volgende keer!!
    Groeten van Gerard en Reggie

• 02 Maart 2013 - 17:50

Edith:

He Koen,
    Met al je vrije tijd die je neemt, zoals vissen, wandelen in de bossen, duikcursus zal je het bouwvakkersvak niet snel onder de knie krijgen !!! Maar het is wel tof dat je daar een leuke tijd beleeft ! Tot de volgende berichtgeving en foto's (die ik zal opvragen aan je ma of Dirk, want van facebook ken ik niets !
    sjuus !
    Edith & Liliane & Zina

• 14 Maart 2013 - 19:13

Sofie:

Koentje!!!!
    Super vet om dit allemaal te lezen. Je vermaakt je prima zie ik wel!
    Xx.